onsdag 3 augusti 2011

Skapar rekryteringsfirmorna enfald ute?


Efter 35 kan man hälsa hem

Åldersdiskrimineringen är en realitet vid rekryteringar.  Varför inte inse att  det är en blandning av olika personer kön, etnicitet , ålder med mera som skapar en bra och kreativ arbetsplats. Även trivseln och produktiviteten ökar enligt forskning. Ändå strävar många företag och chefer att skapa en homogen grupp som mer kännetecknas av enfald är mångfald. Vem trivs egentligen på en avdelning som har enfald? Samt hur bra är det för företaget och dess utveckling?

Här tror jag att headhunters och rekryteringsfirmor bidrar till att skapa enfald ute på företagen.  Intresset hos dom ligger enbart att så snabbt som möjligt ta fram en person och sälja in den till företaget för snabba pengar tillbaka.  Just nu är ”prestationsprinsessor” högt efterfrågade.
När jag hör runt i min omgivning kan man konstatera att förfrågningar från headhunters avtar med rask takt med åldern trots att de är både kreativa, flexibla och innovativa. Samt att de har en stor erfarenhetsbas att bygga på.  Hur kan det bli så? Förmodligen på grund av att det finns en hel del fördomar både bland headhunters/rekryteringsföretag som hos de som har ett rekryteringsbehov.
Blandat är bäst och är det inte bättre att titta på vad personen kan göra för er i företaget? Än att titta på åldern, kön, etnicitet eller vad det nu än är.  Gå inte på myterna om olika åldersgrupper som ett kollektiv, utan titta på individen vad den kan tillföra er. Det är inte så svårt.

2 kommentarer:

  1. Intressant att du skriver detta. Jag har tidigare tagit upp samma sak på min blogg.

    Läs gärna min syn här:

    http://minamoderatakarameller.blogspot.com/2011/05/det-ar-val-lika-bra-att-grava-ner-sig.html

    SvaraRadera
  2. Har exakt upplevt detta 2ggr under våren vid anställningsintervjuer där det stått mellan mig och en annan kandidat i slutändan. Trots högre nivå på kreativa lösningar och branscherfarenhet har jobben gått till de yngre. I ett fall en som inte hade någon erfarenhet alls, men var "rätt profil". Jag är 49 år och "död" på marknaden. i USA är det olagligt att fråga om den ansökandes ålder. Det anses diskrimenerande. Borde vara så här också.

    SvaraRadera