Personalneddragningar och varsel är enligt E24 en trend inom bank och finansvärlden. Nu senast såg vi hur Nordea varslade 2000 personer.
Jag har svårt att förstå den varseliver som ibland råder och tydligen förhärskar inom Bank och Finansvärlden. Kan den bero på annat än ren konservatism och groupthink som kommer av att det är en liten och mycket homogen grupp som styr och bestämmer.
Visst kan ett varsel visa att man har muskler att göra förändringar, att man är kostnadsmedveten och handlingskraftig. Men det finns en baksida av myntet också som nästan aldrig tas med i beräkningen, här kommer några som ni kan fundera på om det pratas varsel i din organisation.
1. Varsel skapar oro i organisationen och produktiviteten riskerar att sjunka.
2. Talangerna i er organisation som lätt får jobb på andra ställen kan få den signalen som de väntat på och börja söka sig bort från organisationen.
3. Det finns en brist på talanger i och med generationsväxlingen och det är ju inte särskilt troligt att de vill komma till ett företag som varslar:
4. Det är bara att glömma det där med att man ska vara en attraktiv arbetsgivare och Employment Branding. Kortsiktig kvartalsekonomi går före.
5. Försvinner talangerna från organisationen och nya inte vill komma så får man inrätta sig att rekrytera ”medelmåttor” istället. Eventuellt skaffa och inrätta en lågkompetensprofil i företaget.
6. Satsningar man gjort inom mångfald och jämställdhet går tillbaka till ruta ett visar erfarenheten.
7. Det tar lång tid att hämta hem pengarna, i alla fall minst ett halvår.
8. När det vänder så slår ni snabbt i kapacitets taket och har svårt att få in ny bra kompetens, eller så får ni överbetala ”köpa loss” kompetens. Både dyrt och skapar oro i organisationen
Jag får intrycket att man går alldeles för fort på varselvapnet innan man har prövat på andra alternativ. Klart det ger inte flashiga rubriker i ekonompressen men kanske långsiktigt mer hållbart personalstrategiskt . Här kan man fundera på allt från anställningsstopp, utbildningar, arbetsrotation till rena utköp. Men här gäller det att ha tungan rätt i mun och inte navigera fel så man inte köper ut sina talanger till exempel som jag har sett ske vid några tillfällen. Rådet är kontakta riktiga HR proffs som varit med förut.
Klockrent, Magnus! Dessutom oerhört intressant mot bakgrund av att vi pratade om precis det här i helgen på HRunconf. Så kommer det - som en avi från Nordea på måndagen...!
SvaraRadera