Det är inte bara att skriva ett anställningsavtal och sedan är det klart. Nu har forskningen visat att det psykologiska kontraktet är minst lika viktigt för den rekryterade. Det psykologiska kontraktet handlar om det som inte skrevs ner, det man upplever att man kom överens om vid t ex intervjun.
Idag när det börjar bli en allt hårdare kamp om talangerna så har företag och organisationer lärt sig hur man presenterar företaget för att locka bra personer. Ord som utvecklande, möjligheter och roligt används flitigt för att locka hugade "spekulanter". Men hur blir det om då företaget har som ledord, standardisering, kontroll, effektivitet och besparingar. Vilket jag tror är dom vanligaste ledorden bland företagandet idag.
Klart att det blir problem, upplevs av de nyanställda att företaget/organisationen inte håller vad de lovat. Forskningen visar att det psykologiska kontraktet betyder mer än vad man tidigare trodde. Läs gärna artikeln i DN här.
Det finns flera rekryteringsföretag som har säljare anställda för att dels sälja in jobbet till den sökande men även sälja in kandidaten till företaget/organisationen. Men har de tänkt på konsekvenserna av det psykologiska kontraktet. Agerandet leder lätt till vantrivsel och sedan ny rekryteringskostnad, för att inte tala om dåligt renommé.
Så håll koll på det psykologiska kontraktet och lova inte mer än vad ni kan hålla.
Följ mig gärna på min facebooksida bara att följa länken om du är intresserad av HR
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar